Triviaa
Shakki kuuluu syvällisimpiin ja monimutkaisimpiin peleihin – arviot sallittujen asemien eli pelitilanteiden määrästä shakkilaudalla vaihtelevat 10 potenssiin 43:stä 10 potenssiin 50:een. Shakissa voi olla hyötyä muissa peleissä tai suomenkielisillä kasinoilla opitusta kylmäpäisyydestä.
Suomessa on noin 1500 aktiivista shakinpelaajaa, jotka pelaavat turnauksissa.
"Länsimaisen" shakin lisäksi on olemassa "japanilainen shakki" (sho-gi) ja "kiinalainen shakki" (xiangqi).
Persian kielen ša-h ma-t ('kuningas on kuollut') jäi elämään pelin päättävänä fraasina. Persiankielisestä sanasta ša-h (kuningas, šaahi) tuli vähitellen shakin nykyinen nimi useimpiin kieliin. Suomen kieleen sana shakki lainautui ruotsin ("schack") ja saksan ("Schach") kautta.
Joidenkin arvioiden mukaan 605 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti osaa pelata shakkia, ja 7,5 miljoonaa heistä kuuluu johonkin kansalliseen shakkijärjestöön. Näitä järjestöjä on yhteensä 160 valtiossa. Tällä perusteella shakki on yksi maailman suosituimmista urheilulajeista.
Shakkia pelataan maailmalla myös rahasta, jos rahaa ei ole, pakettikulta avustaa pelikassan keräyksessä ja ostaa kaikenlaisen romukullan.
Venäläinen Garri Kasparov oli shakin maailmanmestari vuodesta 1985 vuoteen 2000. Hän saavutti parhaimmillaan ELO-luvun 2851.
Kasparovin ensimmäinen MM-ottelu kesti viisi kuukautta ja käsitti 48 peliä. Ottelu keskeytettiin pelaajien terveyteen vedoten, vaikka kumpikin pelaaja halusi jatkaa. Kasparovin vastustaja, Anatoli Karpov, oli menettänyt ottelun aikana painostaan kymmenen kiloa.
Deep Blue oli IBM:n kehittämä shakkitietokone. Se oli ensimmäinen shakkitietokone, joka voitti normaalipituisilla turnauspeliajoilla pelatun virallisen ottelupelin hallitsevaa maailmanmestaria Garry Kasparovia vastaan 10. helmikuuta 1996.
Toukokuussa 1997 Kasparov hävisi uusintaottelun Deep Bluen uudelle versiolle pistein 3½–2½. Ottelu oli tasan viiden pelin jälkeen, mutta kuudennessa pelissä Kasparov teki pahan virheen ja hävisi. Tämä oli tunnetuin Kasparovin pelaama ottelu tietokonetta vastaan ja ensimmäinen kerta, kun tietokone oli voittanut hallitsevan maailmanmestarin ottelussa. Kasparov kertoi useiden seikkojen toimineen häntä vastaan ottelussa. Erityisesti hän ei saanut tarkastella Deep Bluen pelejä ennen ottelua, kun taas tietokoneen joukkue saattoi tutkia satoja Kasparovin pelejä.
Tappion jälkeen Kasparov sanoi, että joskus näki syvää älykkyyttä ja luovuutta tietokoneen siirroissa. Hän väitti, että toisessa pelissä ihminen sekaantui peliin sääntöjen vastaisesti. IBM kiisti väitteet ja ilmoitti, että ihminen vaikutti koneen toimintaan ainoastaan pelien välillä. Sääntöjen mukaan ohjelmoijat saivat muokata ohjelmaa pelien välillä, ja he kertoivat käyttäneensä mahdollisuutta korjatakseen tietokoneen pelien aikana ilmenneet heikkoudet. Kasparov vaati tietokoneen lokitiedostoja julkaistavaksi, mistä IBM kieltäytyi aluksi, mutta yhtiö julkaisi ne kolme vuotta myöhemmin Internetissä.[59][60] Kasparov vaati uusintaottelua, mutta IBM kieltäytyi ja lopetti Deep Bluen kehittämisen. Kasparovin mukaan hänelle kerrottiin, että ottelun piti olla tieteellinen projekti, mutta pian ilmeni, että IBM halusi ainoastaan kukistaa hänet. Kasparov väittää edelleen, että IBM huijasi ottelussa siten, että ihminen auttoi tietokonetta kesken ottelun, vaikka pitääkin asiaa nykyisin merkityksettömänä.
Lähde: Wikipedia